Onderstaande foto's van Sjaak Dekkers

Lidy Blijdorp en Tobias Borsboom

Lidy Blijdorp is een jonge, gedreven celliste met een enorme vertelkracht. Lidy studeerde cum laude af aan de conservatoria van Den Haag, Amsterdam en Parijs. Ze trad op als soliste met o.a. het Orkest van de Achttiende Eeuw, het Concertgebouw Kamerorkest, het Staatsorkest de Hermitage van St. Petersburg en het Residentie Orkest. Lidy behaalde prijzen op o.a. het Prinses Christina Concours, het Charles Hennen Concours en de Cello Biënnale Amsterdam. Voor haar debuut-cd ‘Journeyers’ ontving zij twee Edisons (2020).
Ze speelde werken van Johann Sebastian Bach, György Ligeti, Kate Moore, Pjotr Iljitsj Tsjaikovski en Modest Moessorgski. Het programma na de pauze werd uitgevoerd samen met pianist Tobias Borsboom.

MUSICI
Lidy Blijdorp, cello
Tobias Borsboom, piano

PROGRAMMA
Johann Sebastian Bach
(1685-1750)
Suite voor cello solo nr. 6 in D-groot, BWV 1012
György Ligeti
(1923-2006)
Sonate voor cello solo
Kate Moore
(1997)
Lidy’s Piece
PAUZE
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
(1840-1893)
Andante cantabile, uit Opus 11
Modest Moessorgski
(1839-1881)
Selectie van delen uit De Schilderijententoonstelling (bewerking voor cello en piano: Lidy Blijdorp)

Lidy Blijdorp
Lidy Blijdorp is een jonge celliste met een enorme vertelkracht. Op de Amsterdamse Cellobiënnale werd zij geprezen vanwege haar ‘onthutsende muzikaliteit’. ‘Van wazige droom tot felle attaque: Blijdorp kan alles.’ (Volkskrant). ‘Commendable virtuoso playing’ (BBC magazine).
Lidy studeerde cum laude af aan het conservatorium van Den Haag, Amsterdam en Parijs, waar ze studeerde bij Monique Bartels en Michel Strauss. Daarna behaalde ze haar Artiesten Diploma aan de Koningin Elisabeth Muziekkapel bij Gary Hoffman. Daarnaast volgde ze lessen bij Anner Bijlsma en Dmitri Ferschtman en Richard Aaron (Michigan University, USA).
Lidy behaalde prijzen bij o.a. de Amsterdamse Cellobiënnale, het Grachtenfestival Conservatorium Concours, het Prinses Christina Concours en het Internationale Charles Hennen Concours. In 2014 won ze de Prix Académie Ravel (Frankrijk). Haar debuut-CD ‘Journeyers’ ontving twee Edisons (2020).
Als soliste speelde ze met verschillende orkesten. Ze soleerde met o.a. het Orkest van de Achttiende Eeuw, het Concertgebouw Kamerorkest, het St. Petersburg Hermitage Orkest, het orkest van Luik,  het Nederlands Blazers Ensemble en het Residentie Orkest.
Lidy is tevens een gepassioneerd kamermusicus. Van jongs af aan speelde ze bij de Fancy Fiddlers, o.l.v. Coosje Wijzenbeek. Binnen kamermuziekverband trad ze o.a. op in New York, Italië en Zwitserland.  Lidy heeft zeer brede muzikale interesses en heeft een passsie voor het ontdekken van nieuwe muziek. Verschillende werken werden aan haar opgedragen waaronder ‘Lidy’s Piece’ van  componiste Kate Moore (2016), dat ze tijdens het concert zal spelen.
Sinds 2016 bespeelt Lidy de prachtige Italiaanse cello van Anner Bijlsma, haar ter beschikking gesteld via het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Tobias Borsboom
De Nederlandse pianist Tobias Borsboom staat bekend om zijn juweel van een toucher (Trouw) en zijn persoonlijke, mateloos kleurige spel (Dagblad van het Noorden/Leeuwarder Courant). De afgelopen seizoenen trad Tobias op in alle grote concertzalen in Nederland als winnaar van de Dutch Classical Talent Award en Publieksprijs. In zijn solorecitals brengt hij spraakmakende programma's waarin hij de grote meesters combineert met hedendaagse muziek. Borsboom excelleert niet alleen als solist, maar ook als een bevlogen kamermusicus. Regelmatige kamermuziekpartners zijn cellist Lidy Blijdorp, violist Pieter van Loenen en saxofonist Femke Steketee.
Tobias Borsboom voltooide zijn master-opleiding bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam in 2013. Daarvoor werd hij opgeleid door Paolo Giacometti (Utrechts Conservatorium, Jong Talent). Naast zijn drukke concertleven werkt Tobias Borsboom aan het Conservatorium van Amsterdam als correpetitor. Hij werkt graag samen met andere theater- en kunstvormen. Met Jan Brokken speelt hij succesvolle vertelconcerten, waaronder Mata Hari en De Tuinen van Buitenzorg. Sinds enige jaren is hij de programmeur van Muzenforum.

 

Celliste Lidy Blijdorp en pianist Tobias Borsboom zijn een ware traktatie voor het oor

Recensie in de Heemsteder van 26 maart 2024

Overveen – Maar liefst drie keer cum laude studeerde ze af, te weten aan de conservatoria in Den Haag, Amsterdam en Parijs. De jonge begaafde celliste Lidy Blijdorp is een talent en fenomeen die uitblinkt in haar veelzijdigheid en virtuositeit. En dat fenomeen streek afgelopen zondag  24 maart neer in het gemeentehuis van Bloemendaal in Overveen voor het Muzenforum, waar ze een indrukwekkende performance gaf op een 17de eeuwse cello van de Italiaanse instrumentenbouwer Celeste Farotti.

Intensief en heftig
Een dag eerder had ze een masterclass gegeven op de muziekschool in Overveen. Nu was het aan haar de beurt om muzikale hoogstandjes te vertolken. In het eerste deel voor de pauze trad ze solo op en brak ze het spits af met de Suite voor cello nr. 6 in D-groot, BWV 1012 van Johann Sebastian Bach. De warme barokklanken vulden het gemeentehuis, waar het publiek ten volle genoot van haar virtuoze spel. Van de barok maakte Lidy vervolgens een stapje buiten de programmering naar de hedendaagse tijd en bracht het fraaie ‘Pianissimo’ van de Letlandse componist Pēteris Vasks (1946) ten gehore. Indrukwekkend. Vervolgens werk van de Hongaars-Oostenrijkse componist György Sándor Ligeti (1923-2006). Geboren in het Roemeense Noord-Transsylvanië, dat later door het verleggen van de landsgrens Hongaars werd, heeft Ligeti veel meegemaakt. In WOII kwam hij in een werkkamp en na de Hongaarse Opstand in 1956, ontvluchtte Ligeti zijn land. Zijn heftige geschiedenis is duidelijk in zijn werk te horen, vooral in het door Lidy uitgevoerde stuk voor de cello Solo ‘Sonate’ (1948-1953).  Wat een intensief en heftig stuk om te spelen, dat destijds verboden werd door de Sovjet-Unie geleide Composers Union’. En wat bracht Lidy deze emotie uitstekend over.

Na de pauze bracht Lidy nog een solostuk dat aan haar werd opgedragen en geschreven door de jonge componiste Kate Moor (1997), van Australisch-Nederlandse origine. Een prachtig eerbetoon dit stuk aan de virtuoze Lidy Blijdorp, vol liefde gebracht.

Terug naar de Romantiek
Vervolgens nam pianist Tobias Borsboom, tevens de programmeur voor het Muzenforum, plaats. De twee musici spelen vaker samen als cello-pianoduo en zijn goed op elkaar ingespeeld. Dat was ook duidelijk te merken. Terug naar de Romantiek met werk van de Russische componisten Tsjaikovski (Andante cantabile, Opus 11) en Modest Moessorgski (1839-1881) waarvan een delen uit ‘De Schilderijententoonstelling’ ten gehore werden gebracht. Lidy tekende zelf voor de bewerking voor cello en piano. Ook nog een opzwepende recital  à la zigeunerklanken tussendoor van de Russische componist Nikolaj Rimski-Korsakov (1844-1908). Staande ovaties en een luid applaus vielen deze fantastische musici ten deel. Hoe kan het ook anders: chapeau en welverdiend!

Een pluim ook voor het Muzenforum, die immer weer fantastische musici weet te programmeren. Ook de programmering voor het nieuwe seizoen 24/25 is reeds bekend. Meer informatie daarover of (dikke) vriend worden van het Muzenforum? Kijk dan op: www.muzenforum.nl.