zondag
23 februari 2020

11:00 - 13:00 uur

B-serie

Het Alma Quartet werd opgericht in 2014 en werd al snel bekend als een van de spannendste ensembles van Nederland. De internationale pers kwam superlatieven te kort toen het kwartet, samengesteld uit leden van het Koninklijk Concertgebouw Orkest, in 2017 hun debuut-cd uitbracht met de complete kwartetten van de Tsjech Erwin Schulhoff.
Ook live doen ze hun reputatie eer aan. Het kwartet speelt op de grote Europese podia zoals het Concertgebouw in Amsterdam en de Elbphilharmonie Hamburg. Maar zij bezoeken net zo graag clubs en zalen waar klassieke muziek doorgaans niet de boventoon voert, zoals Paradiso en het Bimhuis in Amsterdam.
Voor het Muzenforumconcert in Bloemendaal stelde het Alma Quartet een prachtig programma samen met werken van Haydn, Sjostakovitsj en Schubert. Direct wordt duidelijk waarom het tot de absolute top van de kwartetten behoort.

MUSICI

Marc Daniel van Biemen (viool)
Benjamin Peled (viool)
Jeroen Woudstra (altviool)
Clément Peigné (cello)

PROGRAMMA
Joseph HaydnStrijkkwartet op. 33 nr. 5
Vivace assai, Largo e cantabile, Scherzo: Allegro, Finale: Allegretto
Dmitri Sjostakovitsj Strijkkwartet op.73 nr.3
Allegretto, Moderato con moto, Allegro non troppo, Adagio, Moderato
Franz Schubert Strijkkwartet nr. 14 in d-klein "Der Tod und das Mädchen", D 810
Allegro, Andante con moto, Scherzo: Allegro molto, Presto: Prestissimo

Joseph Haydn – Strijkkwartet op. 33 nr. 5
De Op. 33 strijkkwartetten schreef Haydn in 1781. Deze set kwartetten worden de ‘Russische’ kwartetten genoemd, omdat de componist ze opdroeg aan de groothertog Paul van Rusland. Haydn sloeg in deze stukken een luchtiger toon aan dan in zijn eerdere strijkkwartetten. De zes strijkkwartetten op. 33 hebben dan ook de toepasselijke bijnaam ‘De grapjes’.

Dmitri Sjostakovitsj – Strijkkwartet nr. 3 op. 73
Sjostakovitsj schreef zijn aangrijpende Derde Strijkkwartet (1946) direct na de Tweede Wereldoorlog. Het stuk klinkt dan ook als Sjostakovitsj’ persoonlijke terugblik op de oorlogsjaren. Het werk begint in een bijna opgewekte stemming, alsof je nog geen weet hebt van het naderende onheil, en het eindigt met een hartverscheurend langzaam deel.

Franz Schubert – Der Tod und das Mädchen, Strijkkwartet Nr. 14 in d-klein, D 810
Strijkkwartet Nr. 14 gaat over de dood die een meisje verleidt. Toen Schubert de compositie in 1824 schreef, was hij nog geen dertig jaar oud, maar hij voelde de dood aan zijn deur kloppen. Hij stierf een paar jaar later. Het werk is bekend onder de naam Der Tod und das Mädchen omdat het tweede deel is gebaseerd op Schubert’s gelijknamige lied uit 1817, gezet op een tekst van Matthias Claudius.