Foto's hieronder: Joris Funcke

Matthijs Koene wordt internationaal gezien als een van de meest vooraanstaande panfluitisten. Hij heeft de panfluit als autonoom instrument geïntroduceerd in de klassieke muziekwereld. Met het ensemble Les Pastourelles bewijst hij dat barokmuziek het uitgelezen repertoire is om te bewerken voor de panfluit. Op het programma staan werken van o.a. Scarlatti, Leclair en Telemann.

Musici
Matthijs Koene, panfluit
Elise Dupont, barokviool
Franc Polman, barokviool
Octavie Dostaler-Lalonde, barokcello
Siebe Henstra, klavecimbel

PROGRAMMA
Alessandro Scarlatti
(1660-1725)
Sonata in A
Jean-Marie Leclair
(1697-1764)
Overture III in A Major, Op. 13
I. Grave (Stacato)
II. Allegro
III. Largo
IV. Allegro assai
Evis Sammoutis
(1979)
Panfluit Solo
Georg Philipp Telemann
(1681-1767)
Triosonate in Bes
Pauze
Georg Philipp Telemann
(1681-1767)
Suite pour la flûte pastourelle, in Es, TWV 55
Alessandro Scarlatti
(1660-1725)
Quartetto in F

Les Pastourelles
Als beroemdste componist van zijn tijd reisde de Hamburgse cantor Telemann door heel Europa. Hij liet zich vaak inspireren door de volksmuziek die hij onderweg hoorde. Zo kwam hij ook de herdersfluit tegen, een niet verder omschreven ‘flute pastourelle’, waarvoor hij zijn Triosonate en een Suite schreef. Dit kan goed de panfluit zijn geweest. Deze wordt immers al sinds De Antieken (als instrument van de wijngod Bacchus) in meerdere delen van Europa en later Zuid-Amerika bespeeld in de volksmuziek. Bij het barok ensemble Les Pastourelles (de herders) neemt de panfluit een centrale plaats in.

Matthijs Koene
Matthijs Koene wordt internationaal gezien als een van de belangrijkste panfluitisten. Met zijn grensverleggende aanpak is hij er in geslaagd om de panfluit te introduceren in de klassieke muziekwereld. Hij stond op toonaangevende podia zoals het Concertgebouw Amsterdam, De Doelen Rotterdam, Carnegie Hall New York en het Auditori Barcelona. Matthijs heeft verschillende prijzen ontvangen, waaronder de Vriendenkrans van het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam (2003). Matthijs kreeg zijn eerste panfluitlessen op 7-jarige leeftijd en sloot zijn studie aan het Conservatorium van Amsterdam af met onderscheiding. In 2005 werd hij benoemd tot hoofdvakdocent panfluit aan hetzelfde instituut.

Elise Dupont
Elise Dupont heeft barokviool gestudeerd bij Kati Debretzeni aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarna vervolgde ze haar studie aan de Royal Academy of Music in Londen bij Rachel Podger en Matthew Truscott. In 2020 behaalde ze daar haar masterdiploma. Elise heeft concerten gegeven met gerenommeerde ensembles zoals de Nederlandse Bachvereniging. Elise is vast lid en medeoprichter van Le Concert d’Apollon, een orkest gericht op Franse barokmuziek. Daarnaast maakt zij deel uit van het Castello Consort, een ensemble dat zich specialiseert in 17de -eeuwse muziek. In 2019 won zij de Mica Comberti Bach Prize met haar vertolking van de tweede partita in d mineur.

Franc Polman
Franc Polman studeerde viool aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Bouw Lemkes. Hij is concertmeester van Musica ad Rhenum en eerste violist in het Orkest van de Achttiende Eeuw. Ook speelt hij regelmatig in projecten van het Apollo-ensemble en Musica Amphion. In het buitenland makte hij deel uit van prestigieuze barokorkesten zoals Musica Antiqua, Les Musiciens du Louvre en The Raglan Baroque Players. Hij gaf masterclasses aan de Händelacademie in Karlsruhe en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Octavie Dostaler-Lalonde
Octavie Dostaler-Lalonde studeerde cello aan het Conservatoire de Musique de Montréal. Later studeerde Octavie barokcello bij Susie Napper in Montreal en bij Viola de Hoog aan het Conservatorium van Amsterdam. Octavie is een veelzijdige muzikant wiens repertoire varieert van de late 17e tot de 20e eeuw. Ze onderzoekt en gebruikt technieken en instrumenten uit de tijd van de muziek die ze speelt. Octavie won verschillende nationale en internationale prijzen. Ze speelde in verschillende ensembles. Met haar duopartner pianist- klavecinist Artem Belogurov trad zij op in Canada, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Europa en Japan.

Siebe Henstra
Siebe Henstra studeerde klavecimbel bij Ton Koopman en Gustav Leonhardt in Amsterdam. Hij maakt deel uit van vele kamermuziekensembles en kamerorkesten, onder meer de Nederlandse Bachvereniging, het Orkest van de Achttiende Eeuw, het Leonhardt Consort, Tokyo Baroque en het Koninklijk Concertgebouworkest. Siebe werkte mee aan talloze CD-, radio-, TV-, plaat- en operaproducties. Hij was prijswinnaar op klavecimbelconcoursen te Edinburgh (1982) en Amsterdam (1987). Als hoofdvakdocent klavecimbel is hij sinds 1988 verbonden aan het Utrechts Conservatorium. In de periode 2017-2021 was hij hoofdvakdocent klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag.