zondag
23 februari 2025

11:00 uur

B-serie

Een nieuwe winter, een nieuwe Winterreise. Schuberts verklanking van Wilhelm Müllers gedichten blijft zangers fascineren. De uitvoering van liederencyclus van Franz Schubert is in goede handen bij  tenor  Peter Gijsbertsen. Hij is winnaar van de Nederlandse Muziekprijs en de John Christie Award. Hij schitterde in diverse opera’s. Maar bovenal is Peter Gijsbertsen een uitstekende liedvertolker. Liedrecitals zijn een genre op zich. Het publiek zit dichtbij en de muziek voelt persoonlijk. Peter wordt begeleid door de Duitse pianiste Yvonne Gesler, een internationaal bekende liedbegeleider en kamermusicus.

MUSICI
Peter Gijsbertsen, tenor
Yvonne Gesler, piano

PROGRAMMA
Franz Schubert Winterreise D911 (1827)
Tekst: Wilhelm Müller

- Gute Nacht
- Die Wetterfahne
- Gefrorne Tränen
- Erstarrung
- Der Lindenbaum
- Wasserflut
- Auf dem Flusse
- Rückblick
- Irrlicht
- Rast
- Frühlingstraum
- Einsamkeit
- Die Post
- Der greise Kopf
- Die Krähe
- Letzte Hoffnung
- Im Dorfe
- Der stürmische Morgen
- Täuschung
- Der Wegweiser
- Das Wirtshaus
- Mut
- Die Nebensonnen
- Der Leiermann

PETER GIJSBERTSEN
Tenor Peter Gijsbertsen studeerde in 2006 cum laude af aan het conservatorium van Utrecht. Hij zette zijn studie voort bij zangleraren Dennis O’Neill en Ira Siff. Daarnaast volgde hij lessen bij Cristina Deutekom en Roberta Alexander.
Tenor Peter Gijsbertsen trad op met alle grote Nederlandse orkesten alsook NDR Hamburg en London Philharmonic Orchestra. Recente hoogtepunten zijn de operarollen Roméo in Gounods Roméo et Juliette (Opera Zuid), Ferrando in Mozarts Così fan tutte (Dorset Opera Festival), Tamino in Mozarts Die Zauberflöte (Scottish Opera, Nouvel Opéra Fribourg, Opera Zuid), Alfredo in Verdi’s La Traviata (Scottish Opera, Longborough Festival Opera), The Novice in Brittens Billy Budd (Bolshoi Theatre, Glyndebourne and BAM New York), Janiček in Dagboek van een verdwenene van Janáček (Opéra de Lyon, Opéra de Rennes, Muziektheater Transparant) en Acis in Händels Acis and Galatea (Dorset Opera Festival, Nouvel Opéra Fribourg).
Onder het uitgevoerde oratoriumrepertoire behoren onder meer de aria’s in de Matthäus Passion van Bach (Brabants Orkest), de tenorsolo in Pulcinella van Stravinsky (Rotterdams Philharmonisch Orkest) en de tenorsolo in de Vigilia van Rautavaara (Groot Omroepkoor).
Peter is zeer actief als recitalzanger en nam reeds vele cd’s op met werken van Schubert, Clara en Robert Schumann, Strauss, Duparc en Mortelmans. In 2018 ontving hij de Nederlandse Muziekprijs. Daarvoor ontving hij reeds de John Christie Award en won hij drie prijzen op het Internationaal Vocalisten Concours, waaronder de hoofdprijs voor Lied

YVONNE GESLER
Pianist Yvonne Gesler is een internationaal bekende liedbegeleider en kamermuzikant. Als liedbegeleider werkt ze samen met zangers als Peter Gijsbertsen, Barbara Hannigan, Fatma Said, Rolando Villazón, Ilker Arcayürek, Edwin Crossley-Mercer, Hanna-Elisabeth Müller, Nino Machaidze en Angela Brower. Ze was veelvuldig te zien op radio en televisie bij nationale omroepen als ARTE, ZDF en NTR.
Yvonne Gesler studeerde piano bij prof. GF Schenck aan de Robert-Schumann-Musikhochschule in Düsseldorf en liedbegeleiding bij prof. Wolfram Rieger aan de Musikhochschule 'Hanns Eisler' in Berlijn, waar ze sinds 2012 lesgeeft. Ze is vooral prof. Dietrich Fischer-Dieskau dankbaar. Hij vond haar een 'uitzonderlijke begeleider' en nodigde haar uit voor zijn laatste masterclasses. Ze was laureaat in de categorie liedbegeleiding bij de Deutschen Musikwettbewerb, de belangrijkste wedstrijd voor jonge muzikanten in Duitsland, en ontving een beurs van de Duitse Muziekraad.
Yvonne Gesler speelde o.a. op het Schleswig-Holstein-Musikfestival, het Schumann-Fest Düsseldorf en de Schubertiade Schwarzenberg, Villa Massimo in Rome, de Kammermusiksaal van de Berliner Philharmonie, het Beethovenhaus Bonn, de Wigmore Hall in Londen en het Konzerthaus Berlijn.
Peter Gijsbertsen leerde Yvonne Gesler kennen toen hij in Berlijn was voor een rol bij de Staatsoper. “Mijn sopraancollega kende haar. Toen we in een kroeg zaten, kwamen we op het idee om eens samen een recital te geven. Zo zijn we een duo geworden. Ze is een hele goede pianiste. En ze is, net als ik, superenthousiast over het lied!”