zondag
14 december 2025
11:00u
B-serie
Beleef een sprankelend kerstconcert met Johannette Zomer, een sopraan met een internationale carrière. Het repertoire van Johannette reikt van de Middeleeuwen tot en met de 20e eeuw. Onder de titel Yuletide Sessions brengt ze een programma met kerst traditionals van over de hele wereld en door de eeuwen heen. Ze wordt begeleid door haar muzikale vrienden Bert van den Brink (piano), Johan van der Linden (saxofoon), Marcel Booij (contrabas) en Franc auf dem Brinke (slagwerk).
Bert van den Brink, piano
Johan van der Linden, saxofoon
Marcel Booij, bas
Franc auf dem Brinke, slagwerk
PROGRAMMA | |
Het programma wordt later bekend gemaakt. | |
Johannette Zomer (sopraan)
De Nederlandse sopraan Johannette Zomer werkte enige jaren als microbiologisch analiste voordat zij in 1990 haar zangopleiding begon aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Johannette Zomer zingt al ruim twintig jaar op topniveau. Opera, oratorium, kamermuziek, lied: in elk genre weet ze te excelleren. Het repertoire van Johannette reikt van de Middeleeuwen tot en met de 20e eeuw. Zij werkte met belangrijke barokspecialisten zoals Philippe Herreweghe, Ton Koopman en Frans Brüggen. Maar ook met dirigenten als Kent Nagano, Ivan Fischer, Daniel Harding, Valery Gergiev, Reinbert de Leeuw en Peter Eötvös. Voor haar CD met Bach cantates (begeleid door het Engelse ensemble Florilegium) ontving zij een Edison.
Bert van den Brink (piano)
Op vijfjarige leeftijd begon Bert van den Brink, die blind geboren is, met zijn eerste pianolessen. Hij voltooide zijn studie (klassieke) muziek aan het Utrechts Conservatorium bij Herman Ulhorn in 1982 cum laude. Aanvankelijk gaf hij regelmatig klassieke concerten, maar zijn hart bleek toch het meest bij de geïmproviseerde muziek te liggen, een stijl waarin hij volledig autodidact is. Hij speelt en speelde met grootheden in de jazzmuziek zoals Toots Thielemans, Chet Baker, Clare Fischer, Nat Adderley, Dee Dee Bridgewater en Lee Konitz. Maar ook met vele Nederlandse grootheden in de jazz zoals Cor Bakker, Hein van de Geyn, Denise Jannah, John Engels en Louis van Dijk. In 2007 won hij de VPRO/Boy Edgar Prijs.
Johan van der Linden (saxofoon)
Johan van der Linden (1961) studeerde in 1983 af voor Uitvoerend Musicus Saxofoon bij Ed Boogaard aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. In 1982 richtte hij samen met collega's het Aurelia Saxofoonkwartet op. Het Aurelia heeft 9 cd's op zijn naam staan en vele buitenlandse tournees naar o.a. Ierland, Duitsland, Canada, Indonesië, Amerika en Japan. In 2013 heeft Johan na 31 vruchtbare jaren het kwartet verlaten. Van 1982 t/m 1990 was Johan van der Linden aangesteld als saxofonist van de Koninklijke Militaire Kapel in Den Haag. Johan was hoofdvakdocent op diverse conservatoria en geeft nog altijd masterclasses in binnen- en buitenland. Johan is kernlid van het Nederlands Blazers Ensemble en speelt daarnaast veel als freelance saxofonist bij: Koninklijk Concertgebouw Orkest, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Residentie Orkest, Radio Philharmonisch Orkest. Johan is verder componist en arrangeur.
Marcel Booij (bas)
Bassist Marcel Booij studeerde af aan het Hilversums conservatorium bij zijn mentor Koos Serierse. Marcel heeft ruime ervaring zowel in de theaterwereld als alle gebieden daarbuiten. Big-bands, kleine bezettingen, het begeleiden van theater-personalities, musicals, jazz-concerten, Marcel heeft het allemaal gedaan. Een paar namen om dit te illustreren: het Haags Jazz Quartet, Trio Harry Happel, Quintet Babette van Veen, combo ‘Lips, Sticks & Fingers’, de Midland Big Band en het Rainbow Quintet. Marcel Booij speelde tevens bij het Metropole Orkest en trad op in theaterprogramma’s met o.a. Berdien Stenberg en Henk Elsink.
Franc auf dem Brinke (slagwerk)
Franc auf dem Brinke is een all-round slagwerker met een grote staat van dienst. “Ik speel al drums sinds ik me kan herinneren, hoewel mijn vroege muzikale opvoeding vooral gericht was op klassieke muziek. Thuis maakten mijn ouders geen onderscheid tussen stijlen. Maar ze maakten wel een slim onderscheid tussen goede en slechte muziek. Uiteindelijk raakte ik helemaal verslaafd aan het fenomeen 'groove', het essentiële ingrediënt van goede Jazz, Pop & Rock muziek. Elk nummer heeft zijn eigen groove. Dit is wat de boodschap van een nummer overbrengt en mensen in beweging brengt. Mijn carrière beslaat nu een paar decennia en ik ben nog steeds net zo enthousiast als toen ik tiener was.”